Åsiktsinlägg

Jag är inge bra på det här med åsiktsinlägg, men jag gör mitt bästa.
Ämnet jag tänkte diskutera är nätmobbing.

Alla har vi ju skrivit något mindre snällt på internet. Det kanske handlade om en person, en häst eller en ridklubb? En häst känner ju inte av nätmobbing, men hästens ägare då? Jag anser inte att man kan mobba en häst via nätet. I så fall tycker jag att kritiken går till hästens ägare. "Hästen är ju skabbig" Ägaren sköter inte om sin häst. "Hästen har ju inga gångarter" Ägaren har köpt en dålig häst.

Ofta skrivs det som skrivs av ren avundsjuka, och det är stor skillndad på åsikter och skitsnack. Samma sak med tips. "Sitt inte och ryck i hästen sådär, jävla idiot" / "Försök få en mjukare och stadigare hand, bara att jobba på :)". Vilken kommentar skulle du helst vilja få?

Så varför skrivs det då? Som jag nämnde ovan: Avundsjuka. Avsändaren kanske har en häst som inte har mer kapacitet än att gå LB-klasser, medans jag kanske har en häst som har SM kapacitet. Målet med kommentaren är att trycka ner personen med en "bättre" häst. Om personen får dåligt självförtroende kan det hända att den inte vågar/orkar komma lika långt, vågar inte åka ut och tävla. Rädslan att göra fel och sedan bli mobbad kan vara större än viljan att tävla.

Vad ska man då göra om man känner att man blir mobbad? Alla som bloggar får räkna med elaka kommentarer, dom är överallt och kommer aldrig försvinna. Jag får elaka kommentarer ibland, precis som alla andra. Ibland har det kommit från "kompisar", ibland från andra tävlingsryttare, och någon gång från någon ponnymamma. Jag har inget emot dom elaka kommentarerna, ibland är det ganska kul att få dom. Man kan skratta åt hur löjliga vissa människor är, och orden rinner av mig på 2 sekunder. Jag tycker faktiskt att fler borde ha min inställning. För många tar åt sig, slutar blogga, skriver det dom tror att andra vill höra och blir på riktigt sårade av små usla skitord.

Mitt råd: Låt det rinna av dig. Punkt.


If someone is trying to bring you down, it only means that you are above them.

Har ni någonsin blivit "mobbade" eller fått elaka kommentarer som verkligen kändes? Vad stog det och hur kändes det?



KOMMENTARER


Anonym

Riktigt bra ! Du kan visst !;) du är ju grym ;) jag är säker på att ni kommer komma långt ,du och ziro :)!

2011-10-19 // 19:54:15
ann

Gud vad du är duktig på att skriva och uttrycka dig, helt sjukt! Så ska det låta Nathalie, jag håller med dig :)))

2011-10-20 // 15:04:11
Namn :
Kom ihåg mig

E-mail : (visas ej)


URL/bloggadress :


Skriv din kommentar här :