Robot

Kommer n ihåg att jag någon gång skrev att jag INTE gillar när ponnysar har höga knälyft? En ponny för mig ska vara en ponny, inte en robot. Jag tycker att ponnysar med höga knälyft ser ut som robotar, och det är inte fint. Filmen nedan visar vad jag menar:
 
 
Det ser stressigt ut, och ponnyn ser helt ärligt talat ut som en robot, som bara går där och sprätter med benen.
 
I ökningar, sure, lyft på benen! Det visar power, men i övrigt så vill jag bara ha en bra takt, schwung och lätthet. Inga gigantiska knälyft.
 
Haha, jag måste vara den enda hästmänniskan som tycker såhär? På stora hästar är det dock annorlunda, det är mer passande. Men på ponny, nejtack!
 
 
/Nathalie

KOMMENTARER


Linn Forsström - livet på Stuteri Ängsbacken http://linnforsstrom.blogg.se

Jag håller med dig!
Det ser bara stressigt och spänt ut... knälyft tillsammans med samling ser man i princip aldrig hos ponnyer utan det är just bara att man "stressar" upp hästen så den blir "flashig" som gör knälyften... benen ska ju inte gå som en symaskin i 110km/h utan det ska ju vara vila... som kommer av samling och därmed lättar hästen i framdelen och knälyften blir högre/större. Och hur ofta ser man det hos ponnyer? Aldrig...

Så jag håller med dig till fullo! Vad komplicerat mitt svar blev xD

Svar: Nejnej, jag fattar precis hur du menar :D
None None

2012-10-30 // 20:31:57
andré

Tycker inte att detta ser alls stressigt ut, det ser mer ut som en storhäst i miniformat. Visst många ponnyer rör sig inte som denna trots att dom kan det med rätt ryttare, så det handlar inte om hästen i vissa fall utan om ryttaren. Kommentaren ovan skriver att det ska vara vila i steget och att det inte ska gå i 110km/h, vila är precis vad det är i steget hos denhär hästen och inte någon vanlig ponnytrav som man ser på tävlingsbanorna bland ponnyerna på La nivå.

Svar: Jag håller inte med. Hehe, ser rätt igenom ditt försök till att provocera. Både du och jag vet att det finns framtida elitponnysar bland LAponnysarna, men man måste ju börja någonstans. Men visst, bra försök :)
None None

2012-11-07 // 17:26:24
andré

Men lilla vän, såfort någon inte håller med dig eller har en åsikt som går emot din så ser du det som att man vill provocera dig ? Visst man måste börja någonstans men jag tror knappast att de flesta La ponnysar har kapacitet som denna. Som jag skrev i tidigare kommentar så handlar det om att ryttaren också måste vara duktig nog att ta fram och visa kapaciteten hos ponnyn, men hos denna ponny ser man att den rör sig så och det behövs förmodligen ingen elit ryttare för att hästen skall röra sig som den gör i filmen. Vet inte riktigt var du ser att det ser stressigt ut? Hästen rör sig med luft i steget och det är absolut inte någon ponnytrav man ser, det håller väl även du med om?

Svar: Jag har redan skrivit det jag tycker, så jag ser ingen anledning att göra det igen. Nej dom flesta ponnysarna rör sig mer naturligt och mjukt :)
Jag har en väldigt bra dag så jag avslutar med:
Kram på dig och ha en bra helg!
None None

2012-11-08 // 16:13:01
Namn :
Kom ihåg mig

E-mail : (visas ej)


URL/bloggadress :


Skriv din kommentar här :