En tanke

 Jag undrar hur många som köper travare eller kallblod billigt för att skogsmulle-rida varje dag. Förr eller senare vill man mer än så, kanske är det bara att galoppera fort genom skogen. En travare kan knappt galoppera och ett kallblod går ju allt annat än fort. Då får man sälja eller som många andra: Ta bort hästen. Hur många annonser finns det inte på hästnet? "Travare bortskändes innan 30/12, annars slakt". Kanske inte just av den anledningen men ändå.

Jag vet väldigt många som sålt sina travare just för att dom inte kommer längre. Mamma var ju nära på att hämta hem en travare att ha på foder innan vi köpte Valle. "Jag behöver inte galoppera, för mig räcker det att skritta och trava". Sen några veckor senare sa hon att hon ÄLSKAR att galoppera! Med en travare hade det varit svårare.

Det ag vill komma till är bara en sak: Köp inte en travare eller kallblod om du inte är 110% säker på att du inte vill vara mer än bara en skogsmulleryttare.


För trots allt: Travare är och kommer alltid vara travare.




KOMMENTARER


Fast det är ju inte sant. En travare/ kallblod har inte sammma möjligheter som exempelvis ett halvblod, men det betyder inte att dom inte KAN. för dom allra flesta kan, det är jag ganska säker på, efter att ha sett en tokig galoppör bli världens snällaste ridskolehäst.



Det hela handlar om rätt träning och att man ska ha så otroligt mycket tålamod.

2011-12-28 // 09:12:10

Det där kan jag inte hålla med om Nathalie. Du vet ju hur fin crulle var både i hoppning och dressyren? Enda skälet till att jag sålde henne var ju för att hon inte klarade av själva tävlings området. Hade hon fixat just området hade hon blivit en super tävlingshäst.

2011-12-28 // 12:33:40

SV till Karolina: Ja Crulle var väldigt fin, och det är absolut inte Crulle jag syftade på. Men det jag menade var travarna som säljs väldigt billigt och är mer skogsmulletravare. Alla travare är ju travare, men självklart finns det fina travare, och Crulle äe helt klart en av dom :)

2011-12-28 // 12:46:33

Det där är ju inte direkt helt sant, jag har en kompis som köpte en travare, sjukt stor och han slängde av henne titt som tätt och hon var sjukt liten, men nu 2 år senare tävlar dom i hoppning på typ 70 cm, det går ju att få en travare att galoppera, dom lämnade in hästen på nåt ställe där dom har travare och sånt, och nu går den både dressyr och hoppning, dom tävlar nog mest hoppning, men det går verkligen jättefint i dressyren.

2011-12-28 // 15:11:58

Håller inte med, det är inte sanning det där. Det finns ryttare som har tagit sina ridtravare från slaktbilen till tävlingar och riktiga träningar. Travare kan också, man måste bara lära dem eftersom de är tränade för trav sen tidigare. Och att de inte skulle kunna galoppera? Alla hästar har minst tre gångarter, det är ju inte så att de inte är riktiga hästar. Kallblod kan också, bara titta på någon som har en ridtravare eller ett kallblod och se hur det går för dem! :)

2011-12-28 // 17:53:21

Men nu måste jag faktiskt säga ifrån lite. Jag förstår helt och hållet hur du menar. jag skulle inte vilja köpa en travare även om den var fin i dressyren och så. MEN min kompis (som jag även bloggar med) har en väldigt fin travare. Han känns inte alls som en travare, om jag ridit med förbunda ögon hade jag verkligen inte gissat på en travare, snarare ett härligt halvblod. Galoppen är verkligen jätte bra, bättre än många halvblodshästar. Men snälla, döm inte alla över en gräns. nu kanske det är så att du inte gör det, men av inlägget att läsa så säger du att ALLA travare är så. men finns undantag där det finns dem som lagt ner mycket tid för att få en fin ridhäst. finns dessutom två olika typer av travare, breddtravare och linjetravare, och linjetravare har lättare för galoppen än de andra.

2011-12-30 // 20:57:20

Det här är ju inte helt sant. Alla hästar kan bli omskolade. Vi har och har haft flera inackorderade travare i vårt stall som har kan både galoppera och hoppa en meter. Det finns även två som har gått på stora arenor och tävlat som har börjat tävla L:A i dressyr.



Och angående kallblod så kan de också. Jag har ridit ett kallblod på 148 cm som har galopperat lika fort som ett halvblod på 168 på full gas. Hon har även hoppat rättuppstående hinder på 95 cm och varit klar för L:A i dressyren med raka, perfekta skänkelvikningar. Allt det här gjorde lärde hon sig under en våren och sommaren 2011 när hon var ungefär 6 år.



Jag har själv ett halvblod och trodde precis som du innan jag red dessa olika typer av hästar. Det som du talar om i inlägget är bara fördomar.



Jag hoppas att du inte tar det här som en elak kommentar för det var det verkligen inte menat som. Jag ville bara säga: dra inte alla under en kam. Det är bara fördomar som inte stämmer.

2012-02-23 // 11:47:50
Namn :
Kom ihåg mig

E-mail : (visas ej)


URL/bloggadress :


Skriv din kommentar här :