Svar på fråga

Hejsan!
Jag har två liknande frågor, det handlar också om ryttarens hållning och hästens form.
Jag har precis skaffat en foderhäst och jag kan få honom i en väldigt fin form i skritten, traven är på god väg och galoppen är han väldigt nära, men jag undrar vad Du brukar göra för övningar i början av ridpasset för att Ziro ska komma igång och jobba och komma i form, det tar väldigt lång tid för mig och Carlito, så jag behöver lite hjälp med vad du och Ziro gör för övningar för att han ska komma i form i skritten, traven och galoppen.

Sedan undrar jag också om du vet nåt bra sätt för att få en bra lodrät sits, jag har väldigt svårt för detta då jag lätt faller fram i galoppen. När jag har långa stigläder då åker skänklarna bak, jag lutar mig fram i galoppen och skänklarna åker fram och tillbaka när jag rider lätt, dessutom har jag svårt för att få trampet i stigbyglarna när jag har längre. När jag har korta stigläder då hittar jag ett bättre tramp och skänklarna åker inte fram och tillbaka så mycket när jag rider lätt, men jag kan fortfarande inte få en lodrät sits då jag fortfarande lutar mig för mycket fram i galoppen.

Skulle verkligen uppskatta om du kunde svara på dom här funderingarna, för jag vill verkligen kunna sitta snyggt och få hästen i en fin form i både skritten, traven och galoppen. Tacksam för svar



Svar: Hej! I början gör jag mycket volter och skänkelvikningar, då jag tycker att han blir lösgjord och uppmärksam. Formen har han alltid, det behövs inga övningar för det. Testa göra mycket halvhalter och ha en mjuk och stadig hand, och alltid ha bettet i rörelse. Inga stora grejer, bara småsmå tygeltag.

För sitsen kan du köpa en sitsbåge som finns på http://www.perfectsit.se, den hjälper en del. Du kan även lägga ett spö mellan armarna bakom ryggen, det ger liknande inverkan. Ligger sadeln rätt? Min förra sadel låg lite dåligt och gjorde att jag hamnade i stolsits samt lite framåtlutad. Det låter som att du ha för långa stigläder när skänklarna åker fram och tillbaka? Testa korta något hål. Om du rider med ridstrumpor bara kanske du inte får bra grepp om sadeln. Testa chaps eller stövlar, helskodda ridbyxor om du inte redan har det.

Sen är det bra om du har någon kompis/förälder/tränare som kan tjata på dig. Direkt du lutar dig framåt säger den till.

Det är nog det kan kan komma på nu, hoppas det hjälper något! :)


KOMMENTARER


Jag har aldrig testat skänkelvikningar på honom eftersom jag bara har ridit honom några gånger, men jag brukar börja på volter, men jag ska testa göra lite mer skänkelvikningar för att se om han blir mjukare fortare!



Det är ägaren och hon som också har Carlito på foder som säger hur sadeln ska vara, men tjejen som rider honom lutar inte sig framåt, så det är bara jag. Jag har rätt korta stigläder eftersom jag fortfarande har rätt böjda knän, men jag provred bara med ridstrumpor eftersom det var så varmt och då åkte skänklarna fram och tillbaka, men jag hade chaps andra gången och då hade jag kortare stigläder, men dom rörde sig fortfarande, men då kortade vi lite till och då blev det lite bättre. Men jag ska testa med ett spö eller så ska jag ha en kompis som tjatar på mig så fort jag lutar mig fram!



Tack för hjälpen! :)



Du får gärna gå in på min blogg och kolla in andra gången jag red honom samt första. Första gången red jag i dressyrsadel och då var det så himla mycket fulare. Men då kan du se lite mer hur jag sitter och hur sadeln ligger!

2011-07-04 // 13:03:45

Glömde säga att jag inte har helskodda då jag inte tycker om det, men jag har bestämt för att jag ska köpa ett par helskodda nu om det nu kan hjälpa mig att få bättre grepp i sadeln. Sen ska jag också testa dressyrstövlar eller nåt då det inte är lika klumpigt som stålhätta!

2011-07-04 // 13:18:29
Namn :
Kom ihåg mig

E-mail : (visas ej)


URL/bloggadress :


Skriv din kommentar här :