Svar på fråga

Hej!
Har du något tips om hur man kan bli en bättre ryttare? få ner hästen i form och att den går kvar där?

tacksam för svar

Svar: Hejhej!

Sånt här är alltid svårt att svara på, då det är så olika för alla, både hästar och ryttare. Kan iallafall berätta hur det funkar för mig och Ziro. När jag ska jobba honom i form behöver jag inte göra mycket förutom att ha ett jämnt stöd i bettet och hålla bettet rörligt. Självklart inte sitta och såga men kittla honom i munnen lite. För att hästen ska bibehålla formen kan man inte sluta rida när den går i form, utan fortsätta göra samma saker.

Man ska absolut inte använda våld eller styrka för att "brotta" ner hästen i form. Att den böjer på nacken räcker inte för att den ska gå på tygeln. Bakkärran måste vara med, och ryggen ska arbeta. Ryttarren bör tänka på att sitsen ska vara lodrät (något jag kämpat med) med punkterna *häl *höft *axel. Mellan de punkterna ska man kunna dra ett vågrätt sträck. Handen ska alltid vara mjuk och skänkeln ligga intill hästens sida (betyder inte att man automatiskt driver hästen framåt).

En sak man SKA tänka på är att INTE jämföra sig med andra ekipage. "Men dom kan det och inte vi", "Dom fick 68% och vi fick bara 62%, är vi sämre?". Man ska tänka på vad man själv kan och inte andra, och ta hjälp av en bra tränare.


Här får vi även se hur en korrekt tygellinje ska se ut (dock skulle jag sänka handen pyttelite, någon centimeter bara).




KOMMENTARER


Hejsan!

Jag har två liknande frågor, det handlar också om ryttarens hållning och hästens form.

Jag har precis skaffat en foderhäst och jag kan få honom i en väldigt fin form i skritten, traven är på god väg och galoppen är han väldigt nära, men jag undrar vad Du brukar göra för övningar i början av ridpasset för att Ziro ska komma igång och jobba och komma i form, det tar väldigt lång tid för mig och Carlito, så jag behöver lite hjälp med vad du och Ziro gör för övningar för att han ska komma i form i skritten, traven och galoppen.

Sedan undrar jag också om du vet nåt bra sätt för att få en bra lodrät sits, jag har väldigt svårt för detta då jag lätt faller fram i galoppen. När jag har långa stigläder då åker skänklarna bak, jag lutar mig fram i galoppen och skänklarna åker fram och tillbaka när jag rider lätt, dessutom har jag svårt för att få trampet i stigbyglarna när jag har längre. När jag har korta stigläder då hittar jag ett bättre tramp och skänklarna åker inte fram och tillbaka så mycket när jag rider lätt, men jag kan fortfarande inte få en lodrät sits då jag fortfarande lutar mig för mycket fram i galoppen.

Skulle verkligen uppskatta om du kunde svara på dom här funderingarna, för jag vill verkligen kunna sitta snyggt och få hästen i en fin form i både skritten, traven och galoppen. Tacksam för svar!

2011-07-02 // 18:35:03

Alltså, det verkar som att vissa kommentarer inte kommer fram, men när man skickar en till kommentar så kommer den första man skrev, hm, konstigt, så jag testar skicka denna, för jag har ingen aning om den andra jag skrev kom fram, haha!

2011-07-02 // 18:37:02
Namn :
Kom ihåg mig

E-mail : (visas ej)


URL/bloggadress :


Skriv din kommentar här :