Klippning

Brukar du klippa Ziro? jag ska klippa min häst men vet inte hur, vet du vilka klippnngar finns? Hela hästen, halva? Har du ngn idé? :))


Svar:
Hej! Jag har klippt honom en gång. Det finns många olika klippningar, men jag kör alltid på helkropps-klippning. Filtklippning är det fulaste som finns tycker jag, även spårklippning.



Hästen klipps från topp till tå inklusive benen och huvudet. En sådan klippning kan ta upp till fem timmar och bör inte testas första gången hästen klipps.


Variant av helklippning
Spara benen och en liten "pad" under sadeln. Klipp ganaschen fram till där tränsets sidostycken ligger.



Filtklippning
Klipp som om det låg en filt över manke, kors och rygg. Man kan klippa en "halv oval" uppåt i flanken om hästen svettas mycket där.
Extremt ful klippning enligt mig.



Spårklippning
Klipp en rand uppifrån strupen, längs hela halsen och sedan längs hästens sidor fram till bakbenen. Spårklippning passar en häst som inte svettas särskilt mycket. Normalt sett behöver den inte ha täcke i stallet (naturligtvis beroende på stalltemperatur och hur känslig den är) när den är klippt så här lite. Även en ful klippning. 



Symboler
Klipp en symbol som gör din hästs klippning mer personlig! Kanske initialen i namnet, eller varför inte hela namnet om det inte är för långt? Eller kanske ett hjärta, en stjärna eller en blixt? Låt fantasin flöda!


Källa: www.hippson.se.

Hoppas svaret duger :) Tycker ni att jag ska lämna Ziros namn på rumpan senare idag när jag klipper honom? "San Ziro".




KOMMENTARER


Martina hästblogg http://shuni.blogg.se/

Klippte just två av mina hästar, en helklippt och en halvklippt, dock inte en halvklippning som bilderna visar.



Bilbbomb från tävlingssäsongen ligger nu uppe för er som vill kolla!

2011-10-06 // 11:10:59

Jag tycker verkligen du ska lämna ziros namn på rumpan!! ;)

2011-10-06 // 17:59:06
Namn :
Kom ihåg mig

E-mail : (visas ej)


URL/bloggadress :


Skriv din kommentar här :