En relation med hästen

Hur många är det egentligen som har en riktig relation med hästen? Då menar jag inte bara borsta, rida, in i boxen. Jag menar ett BAND.
 
Hur bygger man upp ett band då? Massa godis? Nej jag tycker inte att en relation ska bygga på godis. Det ska bygga på tillit och samarbete. Med Ziro har jag jobbat SÅ mycket med det här! Busat på ridbana och i ridhuset, från marken. Tränat massamassa lydnad, tricktränat, tränat med pressening osv osv. Listan kan göras lång. Det kanske inte verkar så viktigt, men har man en bra relation med sin häst från marken, så kommer det leda till en bättre ridning.
 
Ziro litar på mig till 100% och jag på honom. Han vet att jag ALDRIG skulle göra något som skulle skada honom, även om vi jävlas och busar med varandra titt som tätt. Vi är osams, rejält osams, men vilka är inte det ibland?
 
Jag känner väldigt många hästmänniskor, men max 5% av dom tränar från marken med sina hästar regelbundet.
 
Och hur underbart är det inte att KÄNNA att hästen verkligen tycker om en, vågar busa med en och gör allt för att man ska bli nöjd? Inte bara gör det den ska och sen inte bry sig om resten.
 
Istället för en vilodag, träna ledarskap! Börja med att ha hästen i grimskaft, och när ni får mer kläm på det, ha hästen lös. Hästen ska följa dig, flytta sig efter dig, osv.
 
Ska fixa film nästa gång jag tränar med Ziro, det är kul att se faktiskt :)
 
 
 
/Nathalie

KOMMENTARER


Namn :
Kom ihåg mig

E-mail : (visas ej)


URL/bloggadress :


Skriv din kommentar här :