Diss

Av vilken anledning behöver man rida med sporrar, spö eller starka bett varje dag? Det leder till en häst som inte kommer bibehålla sin känslighet för skänkeln, tygeln eller lyssna utan spö. Jag tycker rent ut sagt att det är dåligt av ryttare att rida med ovannämda varje dag, det sabbar för ekipaget i längden.

Jag använder aldrig sporrar på träning eller vanlig ridning. Bara på tävling för att kunna förfina hjälperna och göra dom mer osynliga. Spö rider jag nästan bara med på träningar om det behövs. Känner jag att han tjaffsar emot eller något sånt, då kan jag ta det och bara peta, aldrig slå, på honom. När jag känner att han har gett sig så lägger jag ifrån mig spöt. Ska jag rida ut ha jag med mig ett spö, eftersom han kan bli fjantig och stanna och stegra, då kan man behöva peta fram honom.

Det händer dock att jag rider med spö till vardags ibland, om jag ska rida ett hårt pass t.ex. För att få igenom saker lite mer, bygga mer styrka på ett bra sätt. Ibland för att få honom att ta i lite mer, få liite mer uppmärksamhet.

Vanliga ursäkter för att rida med spö/sporrar:

Den går inte fram annars.
Den lyssnar inte annars.
Den är okänslig
.

Har man dessa problem tycker jag tvärt om, att man ska ta itu med problemen utan spö/sporrar. Hästen SKA fungera utan hjälpmedel som spö/sporrar/skarpa bett, det ligger i grunden.








KOMMENTARER


Namn :
Kom ihåg mig

E-mail : (visas ej)


URL/bloggadress :


Skriv din kommentar här :