Svar på fråga

men du, något jag inte förstår är varför man klipper hästar på vintern? är det inte då dom behöver sin tjocka päls? tacksam för svar för jag känner mig fett dum som inte fattar haha! :)

Svar: Det här är säkert något många undrar, vilket jag kan förstå.

Anledningen är att när hästen rids blir den varm, och har den tjock päls blir den väldigt svettig och alltså blöt. Då måste den torka innan man lägger på täcke och släpper ut den, annars blir den kall och kan bli sjuk. Är hästen rakad blir den inte svettig, och man kan alltså lägga på ett täcke efteråt och släppa ut hästen.

Klipper man hästen får man vara beredd på att ha tjockare och varmare täcken ute, och ridtäcke när man rider.

Jag föredrar klippta hästar, eftersom det båda är snyggare och helt enkelt bättre. MEN, jag hatar filtklippning, halvklippning osv. Fult och skabbigt kort sagt. Huvudet kan man lämna (men helst raka det också) men resten ska klippas!


Klippt.


Oklippt.



KOMMENTARER


Namn :
Kom ihåg mig

E-mail : (visas ej)


URL/bloggadress :


Skriv din kommentar här :