Svar

Du har väl inte smörjt med sadeltvål... Då sabbar du ju ytskiktet på stöveln! Bara ljummet vatten på en trasa å sen skokräm...

Nej jag har inte smörjt med sadeltvål. Skokräm? Nejnej, sabbar och förstör det också.

Jag tar vatten på en svamp/trasa och torkar bort så mycket smuts jag kan. Sen tar jag läderbalsam på en annan svamp och "masserar" in i lädret. En del kallar det fett också, läderfett. Jag kallar det balsam men det är i princip samma sak annars.

Jag tar bara ett tunt lager så jag vet att lädret kan suga upp det. Tar man för mycket blir det lätt kletigt och svårt att få bort. Dessutom fastnar smuts och damm gärna i balsamet, så en tygtrasa är inte att föredra när man drar av stövlarna. Det är det sista finputset. Putsa stövlarna med en svamp eller något så dom inte är kletiga någonstans.

Träns och sånt där brukar jag plocka isär när jag smörjer. Annars kommer man inte åt på alla små "gömställen" som finns för smutsen. Sen drar jag av alla tränsdelar med en trasa och sätter ihop tränset igen.






KOMMENTARER


Namn :
Kom ihåg mig

E-mail : (visas ej)


URL/bloggadress :


Skriv din kommentar här :