Kommentar på ritten

Något som är himla bra är domarens slutkommentar om ett eikpage. Lite om det hela stora, vad man behöver jobba på och vad som är bra. Det kan man ta till sig till nästa klass, och kanske öka sin procent med en hel del.

På förra tävlingen stog det såhär:

Ekipage med mycket god potential! Tyvärr allt för spänd idag... Proffsigt visad!

Jag håller med till 100%, om det är tillåtet att säga. Vi har mycket god potential, vi kommer komma långt. Han var extremt spänd för dagen, troligtvis för att jag ville för mycket. Jag pressade oss båda vilket var helt och hållet fel av mig att göra. Men inne på banan var det tvärt om. Jag försökte lugna honom så gott det gick, klappade honom mitt i ritten när han blev rädd, pratade med honom framför domaren. Det var "fel" att göra på banan, men det var det som behövdes. Jag tror att den här domaren har ungefär samma tänk. Det ska var trevligt för hästen, inte stressigt och skrämmande. När han kastade sig, drog iväg osv ryckte jag inte tag i honom, sparkade honom inte, röt inte åt honom. En klapp och beröm när han slappnade av.

Tänk på kommentaren extra mycket om du ska rida två klasser. Även om domaren är toksnål och ogillar dig så ger det en fördel. Det ena domaren gillar, kan den andra ogilla. Därför är det svårt att veta, men är det samma domare får man ändra om lite.


Som ni ser har vi fått allt från 50-76%. Det beror på domare och om Ziro håller sig på backen (säger jag med en irriterad ton ;)).


/Nathalie

KOMMENTARER


Namn :
Kom ihåg mig

E-mail : (visas ej)


URL/bloggadress :


Skriv din kommentar här :