Kom ihåg

Nu i leriga tider blir ju hästarna väldigt skitiga. Ziro hatar lera att gå i, men kan gärna rulla sig i den. När jag gör iordning honom för ridning är det viktigt att verkligen borsta bort all lera, speciellt under magen. Tänk på det, leran under magen. Sadelgjorden ska på, och är det väldigt lerigt får hästen skavsår, sadelgjorden blir skitig och sliten.

Benen spolar jag alltid av, även om leran är torr. Det är extremt oansvarigt av en hästägare att inte göra det om hästen är lerig. Det bidrar till mugg och strålröta, och är inte särskillt trevligt för hästen.


Bild: www.tidningenridsport.se



KOMMENTARER


Anonym

Jag spolar aldirg av benen på min häst utan borstar bort den när leran torkat, och det funkar bra! Spolar man benen för ofta förlorar hästen sitt naturliga fett i huden och blir känsligare för mugg etc.

2012-03-31 // 19:02:29
Namn :
Kom ihåg mig

E-mail : (visas ej)


URL/bloggadress :


Skriv din kommentar här :