Önskeinlägg

Fick en önskan om att skriva om sporrar, vad jag tycker och tänker.
 
För det första: Jag avskyr att rida med sporrar, verkligen hatar det. Hade jag inte varit tvungen skulle jag inte ha dom på tävling, men så är reglerna. Jag tror inte det är säskillt trevligt för hästen att ridas med sporrar, en metallbit som sticks in i sidan. Jag vet att jag och många andra rider schysst med sporrar, använder dom inte utan använder vaden.
 
Men många använder sporrarna på ett otrevligt sätt. En enkel kick känns inte som en enkel kick för hästen. Tänk på att en häst känner när en fluga sätter sig på den, så hur känns det när en metallbit trycks in med kraft i sidan? Helt otroligt hur snälla en del ponnysar är som ställer upp, och helt otroligt hur vissa ryttare beter sig.
 
Dressyr ska handla om att hästen ska utföra rörelser med så små och mjuka hjälper som möjligt, så ärligt talat vet jag inte varför sporrar är obligatoriskt. Samma med kandar, men det är en annan femma.
 
En häst ska lyssna och reagera på en enkel kramning med vaden, inte hälen som många tror. Därför tycker jag det är onödigt att rida med sporrar till vardags, om man nu rider med hälen. Rider man med vaden är sporren ändå onödig. Fattar ni grejen?
 
Alltså, sporrar är totalt onödigt och oschysst eftersom hästen ska lyssna ändå. Gör den inte det så får man träna upp känsligheten utan sporrar.
 
Olika sorters sporrar. Jag använder dom längst ner, runda, korta och milda.
 
 
/Nathalie
 
 

KOMMENTARER


Linn

Ett tips på tävlingar om du inte vill använda sporrar kapa av spetsen på dom, Så ser det ut som du har sporrar;) Inte för att jag vet om det funkar men hörde en fågel viska i mitt öra :)

2012-11-27 // 14:29:29
Namn :
Kom ihåg mig

E-mail : (visas ej)


URL/bloggadress :


Skriv din kommentar här :