Ta det lugnt

Jag tycker det är rent ut sagt skrämmande att komma på tävling, och se 4-åringar rida LA-program. På riktigt, 4-åringar? Med bra procent dessutom, inte okej.
 
"Vad tusan snackar hon om nu då, det är väl bra med bra resultat?" tänker ni nog. Ja såklart, men hur fort fram har det inte gått för denna 4-åring. Inriden som 3-åring och sedan utbildad bar sådär. Fort in fort ut ungefär. JAG tycker att en unghäst ska ridas med ett par dagars mellanrum till att börja med. Sedan öka längden på ridpassen och hur ofta man rider, ju mer hästen stärks. Ibland SKA den ha viloperioder för att smälta allt nytt och vila upp sig, göra plats för mer kunskap.
 
Tror ni att dessa 4-åringar får ta det lugnt? Det tror inte jag. Så fort en sak sitter någotlunda bra så går man på nästa sak.
 
Ofta är det ju just dessa hästar som inte håller i längden. Det blir för stora påfrestningar på en gång för hästens kropp att plötsligt få en ryttare på ryggen, och innan den hittat balansen och styrkan ska den gå i en hög samlad form och prestera på LA-nivå, minst.
 
Med Ziro har jag tagit det så lugnt, nästan så folk pratade om hur långsamt han lär sig. Det gör han inte, tvärt om. Men JAG har valt att ta det så lugnt med honom, för att jag vill ha en sund häst, både fysiskt och psykiskt. Att han reds in som dryg 4-åring gör ju inte saken sämre, snarare bättre. Han rids i varierad form och på olika underlag, får busrida och ta det lugnt. Jag red honom i en låg form under nästan hela första året. Det var där han kände sig trygg och behövde hitta styrkan. När HAN kände sig redo så kom den högre formen och samlingen av sig själv.
 
Ungefär såhär red vi runt under det första året, ibland snäppet högre och ibland lite lägre.
 
Det jag vill säga är att jag tycker att man ska ta det lugnt med sina unghästar och låta dom hitta styrkan och bärigheten innan man börjar tragla med svårare grejer. Enligt mig så ska INTE en 4-åring kunna göra skänkelvikningar, öppnor och slutor. Det är då hästen ska ridas in. Och läs igen, enligt MIG. Så skulle jag personligen göra.
 
Det resulterar i en hållbar och väl presterande häst/ponny.
 
Av alla våra rosetter, så är den färg vi har mest av blågula, och minst 70% av dom är från olika LA-klasser. Det finns en anledning till det, just saying.
 
 
 
/Nathalie

KOMMENTARER


Anonym

Så vadå, man kan inte rida skänkelvikning på en fyra åring om den bara rids några dagar i veckan? Detta talar tyvärr för hur orutinerad du är med just unghästar. Givetvis kan hästen du sett(?) blivit riden enbart 3 gånger den veckan och sedan starta en lätt a? Varför skulle den vara mindre hållbar för det, du vet ju inte hur många dagar i veckan den hästen rids och inte heller vet du hur passen ser ut. Något som jag snarare ser som fel och förstörande i längden för en häst, oavsett ålder, är att du, exempelvis, tävlar helg på helg flera klasser per dag och sedan helgen igen, och igen. Det om något sliter ut hästarna i längden. Hellre att man tävlar någon gång ibland, som även fyra åringar kan göra eller de som går treårs också, än att man nöter samma tävling om och om igen utan att komma framåt

Svar: Kul att väcka reaktioner hos mina läsare :) Jag skrev ju klart och tydligt att jag inte tycker det är okej när det går för fort fram, och som jag skrev: JAG TYCKER, mina åsikter. Och sålänge hästen tycker det är kul är det ingen fara. Att tävla förstör inga hästar om resterande ridning är bra ridning. Tävling är inget annorlundare än att rida hemma, förutom just det att man inte är hemma. Jag vet inte vad du tycker, men jag tycker verkligen att Ziro och jag går framåt. Det gäller att hitta rutin och styrka, vilket vi gör mer och mer för varje ridpass. Allt kommer inte på en gång, eller hur? :) Kram på dig!
None None

2012-11-23 // 11:22:39
Anonym

Haha alltså ja, kan inte annat än hålla med ovanstående kommentar - detta talar väldigt mycket om din okunskap. En treåring rids in långsamt, lär sig start och stopp plus att svänga. Sen vila och vid 4 års ålder tämjer man på gränserna. Start, stopp och svänga, men även tempoväxlingar. Beroende på hur hästen är både mentalt och i ridning så börjar man lägga in skänkelvikningar, det är inget konstigt. Öppnor och slutor är något som du själv lagt till för det finns ingen 4årig som kan klara av det, tyvärr, oerfarenhet.
Sen det bästa av allt - en 4åring får inte ens starta LA-klasser (läs TR), så du måste verkligen sett många 4åringar som gått LA på bra procent, oja... Hahah herregud

Svar: Hej! Det du beskriver är väl så man vill att det ska vara, men på många ställen är det inte så. Hade du läst mitt inlägg ordentligt hade du sett att jag inte skrev att dom tävlat LA, jag skrev att de ridit LA på bra procent men tävling skrev jag inget om, på programridning nämligen. Jag tycker mest det visar på din okunskap, som verkligen och på riktigt tror att inridning och utbildning går till så som du skrev :) En 4-åring kan göra öppnor och slutor om ryttaren använder sina hjälper rätt, har sett det med egna ögon. Kram på dig!
None None

2012-11-23 // 18:29:25
Anonym

Jag tycker att du verkligen att det låter konstigt det du säger? Specillt tycker jag att dina svar är lite mer bortförklaring. Du tycker DU SKRIVER att du tycker att det är dumt att man tävlar på 4 åringar.Tycker inte du ska bry dig så mycket om vad andra gör o allt bry dig om din häst och vad du ska tänka på! Jag säger bara det här men tänk på vad du gör och strunta i alla andra för du är duktig!:)

Svar: Fast MIN blogg handlar om MINA åsikter, vad andra tycker om dom kunde jag inte bry mig mindre om :)
None None

2012-11-25 // 19:21:54
Anonym

Det är dina åsikter, men ibland måste man väl lyssna på äldra/kunnigare, så man lär sig av andra också! Jag har inte sakt att du gjort något fel..neej,neej. Men med den här inlägget ,tycker ju du så och andra olika. Men vissa saker har man inte själv rätt i när det gäller det bästa för hästen eller något annat :)

Svar: Ja såklart! Men jag kan ju omöjligt veta om de anonyma som kommenterar är 10 åringar eller 70 åringar.
None None

2012-12-03 // 19:14:37
Namn :
Kom ihåg mig

E-mail : (visas ej)


URL/bloggadress :


Skriv din kommentar här :