Klippningar

Dags att klippa hästar nu igen, även om jag redan klippt Ziro. Här kommer ett inlägg med olika klippningar :)
 

Hästen klipps från topp till tå inklusive benen och huvudet. En sådan klippning kan ta upp till fem timmar och bör inte testas första gången hästen klipps.


Variant av helklippning
Spara benen och en liten "pad" under sadeln. Klipp ganaschen fram till där tränsets sidostycken ligger.



Filtklippning
Klipp som om det låg en filt över manke, kors och rygg. Man kan klippa en "halv oval" uppåt i flanken om hästen svettas mycket där.
Extremt ful klippning enligt mig.



Spårklippning
Klipp en rand uppifrån strupen, längs hela halsen och sedan längs hästens sidor fram till bakbenen. Spårklippning passar en häst som inte svettas särskilt mycket. Normalt sett behöver den inte ha täcke i stallet (naturligtvis beroende på stalltemperatur och hur känslig den är) när den är klippt så här lite. Även en ful klippning. 



Symboler
Klipp en symbol som gör din hästs klippning mer personlig! Kanske initialen i namnet, eller varför inte hela namnet om det inte är för långt? Eller kanske ett hjärta, en stjärna eller en blixt? Låt fantasin flöda!

Källa: www.hippson.se.
 
Ja, som ni ser så tycker jag att filt- och spårklippning är hur fult som helst, skabb ;) Sen finns det såklart flera klippningar.
 
Jag klipper hela Ziro förutom huvudet och en liten padd på ryggen, för någon så liten apparat har jag inte att det skulle gå att ta huvudet. Annars hade jag gjort det!
 
Tänk på att klä på hästen ordetligt om den är klippt, så den inte står och fryser och spänner sig! Ziro har ett back on track och ett 200 grams övergångstäcke på det ute. Inne har han bara back on track :)
 
 
/Nathalie

KOMMENTARER


Namn :
Kom ihåg mig

E-mail : (visas ej)


URL/bloggadress :


Skriv din kommentar här :