Utevistelse

Hur ser ni på det där med utevistelse? Ska hästarna gå ute 24/7 eller stå inne hela dagarna? Själv är jag nog ett mellanting!
 
Jag tycker det är viktigt att hästarna ska få gå ute i stor hage minst 8 timmar om dagen. Vår hästar går ut (på ett ungefär) klockan 08.00 och vi tar själva in dom vid 16-17 tiden, rider och grejar med dom till ca 19-20. Då får dom kvällsmat och ska sova. Dom står ALDRIG i boxen utan mat eller något att göra, för det anser vi inte är okej, och bara framkallar dåliga vanor.
 
Dock tror jag inte på "hästen-ska-gå-ute-dygnet-runt"skiten. Är det lerigt, kallt, blåser och regnar så tycker nog hästarna att det är skönare att stå inne. "Hästar ska vara hästar"pratet är väl lite gammalt nu? Det skeppet har seglat. Skulle hästar vara hästar så ska dom inte ridas, borstas eller så. Ut med skiten i skogen!
 
Sen är det olika från häst till häst. En del trivs med att stå inne länge, andra inte.
 
Våra "medelsvenskens" hästar går ju ute - vissa mer än andra -, men världselitens hästar går inte ute, eller i så fall i en grusruta alt. liten gräshage, med lindor, skydd, boots och allt sånt. Jag skulle LJUGA om jag sa att jag inte skulle göra likadant. Hästarna är en del av folks arbeten, pengar ska tjänas. Och jag har INGET emot det, sålänge hästarna mår bra och trivs.
 
Jag vidtar försiktighetsåtgärder med Ziro också. Vid ihopsläpp har han skydd + boots, och helst släpper jag ihop på ridbanan. Folk ser mig som töntig och överbeskyddande, och kanske det stämmer. Men Ziro ska hållas igång med tävlingar, han ska prestera och tas till eliten nästa år (förhoppningsvis). Han kan inte behandlas som en skogsmulle, gå med alla olika hästar, ridas utan skydd runt om + boots fram. Samtidigt är han min bästa vän, som jag älskar av hela mitt hjärta och har ett otoligt starkt band med. Skulle han skadas så skulle det förstöra mig.
 
Jag är inget fan av lösdrift eller ha ute 24/7 på sommaren, och helt ärligt talat förstår jag INTE hur folk kan vilja ha sina hästar ute dygnet runt, oavsett årstid eller väder. Det finns sjuka människor som gör sjuka saker, 99% i hagarna. Man har inte ordentlig uppsikt, hästarna skadar sig och ingen ser det, och hur trevligt är det på en skala för hästen att stå ute i ösregn, kalla nätter och blåst? "Lägg på ett täcke." Javisst, men hästar är känsliga i ansiktena, och vad jag vet så täcker inte täckena ögonen.
 
Hur ser ni på det hela? Jag anser att som jag göra är det bästa sättet, men vem gör inte det om sina egna åsikter haha?
 
 
 
/Nathalie

KOMMENTARER


Anonym

Håller med till 100%;)

2012-10-22 // 22:15:49
Amanda

Jag föredrar lösdrift men att hästarna endå ska ha tillgång till att gå in under tak när dom vill. Vissa hästar trivs ju dessutom bättre med lösdrift. En häst i lösdriften där jag har min mår dåligt av att bara stå inne i stall långa stunder, så honom kan man inte ha inne på natten utan att få halva boxdörren uppäten osv. Min häst blir också lätt väldigt rastlös av att stå i stall, men det är väl olika :)

2012-11-20 // 19:12:17
Namn :
Kom ihåg mig

E-mail : (visas ej)


URL/bloggadress :


Skriv din kommentar här :